środa, 6 stycznia 2016

Pogacza

Pogacza


Pogacza to rodzaj chleba, kiedyś przygotowywany dość często na tradycyjny bułgarski stół. Dziś zazwyczaj robi się na święta Wielkanocne i  Boże Narodzenie lub jako chleb obrzędowy z okazji zaślubin, narodziny dziecka, chrztu itd. Jeśli kogoś witamy przysłowiowym "chlebem i solą" to właśnie takim chlebem. Dlatego jest on nie tylko podstawą kuchni bułgarskiej, ale też jest nośnikiem tradycji, obyczajów, ducha słowiańskiego. Jest symbolem życia, płodności, urodzaju i dobrobytu, jest otaczany szacunkiem a niekiedy przypisuje mu się magiczną moc.




Składniki:

ok 1 kg. mąki
3 jajka + 1 żółtko do posmarowania
1 szklanka mleka - 200 ml
2-3 łyżki oleju
1 łyżeczka soli
1 łyżeczka cukru
30 g drożdży 

(z tej ilości składników wychodzą 2 pogacze do brytfanek o średnicy 24 cm.)

Z podanych składników można zrobić pogacze bez żadnych innych dodatków i to jest tradycyjna wersja. Często dodaje się sera szopskiego i masła ( ja tak zrobiłam poniżej), albo cukru  lub miodu - w wersji słodkiej. Wybór zależy od indywidualnych upodobań lub okazji. 


Wykonanie:

Do przesianej mąki dajemy jajka, sól, cukier, olej, mleko i drożdże (rozcieńczone w odrobinie  ciepłej wody). Mleko i jajka muszą mieć temperaturę pokojową. Zagniatamy miękkie ciasto, smarujemy na wierzchu olejem, przykrywamy ręcznikiem kuchennym i odstawiamy na 40-60 min w ciepłym miejscu.



Po tym czasie, kiedy ciasto podwoi swoją objętość, ja podzieliłam go na 2 części. Z jednej zrobiłam pogacze z serem szopskim - podana poniżej. Drugą użyłam do zrobienia pogaczy-słońce, którą pokaże w oddzielnym poście.



Tą 1 połowę ciasta dzielimy na 7 równych części. Każdą rozwałkujemy w formie prostokąta, smarujemy roztopionym masłem i dajemy pokruszony ser ( ok 150 g). Zawijamy rulonik, a rulonik zwijamy w pętelkę. Układamy w brytfance i zostawiamy na 30-40 min, żeby znowu urosło.



Po tym czasie, smarujemy wierzch  rozbełtanym żółtkiem, możemy posypać sezamem. Pieczemy w nagrzanym piekarniku 180 C, funkcja góra-dół (bez termoobiegu).



Po wyjęciu z piekarnika spryskujemy lekko wodą i przykrywamy papierem lub ręcznikiem, żeby zmiękła skórka.





Życzę smacznego

2 komentarze: